Encenar o acaso


antes do assalto / before the break-in
Acrylic on canvas
130 x 100 cm, 2011







natureza morta / still life
Acrylic on canvas
120 x 90 cm, 2011







manga-de-alpaca
Acrylic on canvas
120 x 130 cm, 2012







Medusa (e o homem de bronze) / Medusa (and the man of bronze)
Acrylic on canvas
90 x 130 cm, 2012







o polvo / the octopus
Acrylic on canvas
110 x 110 cm, 2011







no alguidar / in the basin
Acrylic on canvas
100 x 108 cm, 2011







o mimo / the mime
Acrylic on canvas
140 x 110 cm, 2011







no mercado / in the market
Acrylic on canvas
130 x 110 cm, 2011







timidez / shyness
Acrylic on canvas
90 x 120 cm, 2011







a gamba / the shrimp
Acrylic on canvas
90 x 100 cm, 2011







(scroll down for english version)


Imagens claras, iluminadas. E da claridade nasce a ameaça, por linhas sinuosas chega uma dúvida, a incerteza, a insegurança.

Primeiro a claridade, a beleza, depois a figura, empatia, desconforto, sensação de perigo, de novo a harmonia, a delícia, e logo algo agressivo, incómodo, - uma imagem fértil. Memória de vivências.

É neste percurso, que oscila entre o deleite e o desconforto, que se tenta possibilitar o maior desfrute, que se promove a procura dentro da imagem de mais um pormenor que permita avançar numa observação de contrastes subtis, de mudanças ténues e constantes de direcção. Como na vida.

A imagem fértil, de onde se parte em múltiplos sentidos, ou de onde se desfruta as possibilidades de partida, de leitura. De onde se antevê, ou se contempla. Uma imagem que possibilita o pensamento, que lhe dá um lugar para expandir-se.

A realidade banha-nos de imagens férteis permanentemente. São encontros ocasionais, e momentos de claridade.

Encenar os encontros: O processo nasce de um estímulo. Um objecto, uma acção, uma mancha. Segue-se o depurar de uma situação no sentido de apresentar o estimulo no seu máximo potencial. Então o objecto move-se por vários cenários, é acompanhado por outros objectos, ou por figuras que representam ou agem de modo a acentuar a singularidade do estímulo, ou de modo a limpar a imagem de outras distracções. Define-se o quadro. 


Joana Lucas
Berlim, Fevereiro de 2012



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Bright images. And from the clarity comes the threat, through winding lines comes a doubt, uncertainty, insecurity.

First the clarity, the beauty, then the figure, empathy, discomfort, sensation of danger, again the harmony, the delight, and then something aggressive, uncomfortable, - a fertile image. Memory of experiences.

It is in this journey, which oscillates between delight and discomfort, that one tries to enable the greatest enjoyment, that one promotes the search within the image for another detail that allows one to advance in an observation of subtle contrasts, of tenuous and constant changes of direction. As in life.

The fertile image, from where one departs in multiple directions, or from where one enjoys the possibilities of departure, of reading. From where one foresees, or contemplates. An image that makes thinking possible, that gives it a place to expand.

Reality bathes us permanently with fertile images. They are occasional encounters, and moments of clarity.

Staging the encounters: The process is born of a stimulus. An object, an action, a stain. It is followed by the purification of a situation in order to present the stimulus to its maximum potential. Then the object moves through various scenarios, is accompanied by other objects, or figures that represent or act in order to accentuate the singularity of the stimulus, or in order to clear the image of other distractions. The painting is defined. 


Joana Lucas
Berlin, February 2012