foreplay
Acrylic on canvas
170 x 120 cm, 2015
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hoop
Acrylic on canvas
150 x 110 cm, 2015
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blinds
Acrylic on canvas
150 x 100 cm, 2015
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mist
Acrylic on canvas
130 x 100 cm, 2015
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Cupid (after Derek Jarman)
Acrylic on canvas
180 x 140 cm, 2015
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salmão / salmon
Acrylic on canvas
120 x 90 cm, 2015
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tulips
Acrylic on canvas
150 x 120 cm, 2015
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apertar o cinto / tighten the belt
Acrylic on canvas
150 x 110 cm, 2016
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binário / binary
Acrylic on canvas
90 x 150 cm, 2016
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o toque / the touch 1,2,3.
Acrylic on canvas
80 x 190 cm, 80 x 140 cm, 80 x 110 cm, 2016
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Exibição,
ou ser revelado.
(scroll down for english version)
„The
secret is on the skin (the secret and the sacred). Painting, drawing
or photographing the nude always poses the same challenge: how to
represent the unrepresentable fugacity of stripping bare, the instant
modesty that comes to conceal revelation, and the indecency that
comes to reveal the evasion.“
Jean-Luc
Nancy, Being Nude. The Skin of Images.
Há
uma ínfima fronteira entre o corpo exposto, apresentado por outro
que não ele próprio, e a revelação da nudez voluntariosa,
consciente e determinada.
Nas
imagens da arte nova a mulher é apresentada como um símbolo de
poder, divinizada e inatingível. Esta exposição é frequentemente
feita por um homem, e a modelo usada é em geral uma mulher
desprivilegiada. O uso do plano contra-picado e a pose de soberba e
deleite mascaram essa mulher que assim não se mostra a si mas a uma
ideia. Uma ideia feliz, talvez até a sua aspiração, mas não a sua
realidade.
Pelo
contrário, um corpo nu surpreendido por outro olhar permanece por um
instante suspenso num lugar de verdade antes de decidir cobrir-se, ou
expor-se deliberadamente moldando a postura no sentido do seu ideal.
Só
a intimidade traz o encontro com a verdade da pele. O alheamento à
exposição é o que permite este encontro. Quando o olhar do nu é
cego para si próprio, este concede a sua real exposição ao outro.
Joana
Lucas
Berlim,
Janeiro de 2016
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Exibição,
ou ser revelado.
Exhibition,
or to be exposed.
"The
secret is on the skin (the secret and the sacred). Painting, drawing
or photographing the nude always poses the same challenge: how to
represent the unrepresentable fugacity of stripping bare, the instant
modesty that comes to conceal revelation, and the indecency that
comes to reveal the evasion. "
Jean-Luc
Nancy, Being Nude. The Skin of Images.
There
is a very small line between the exposed body, presented by other
than oneself, and the revelation of willful, conscious and determined
nudity.
In
Art Nouveau women are presented as a symbol of power, divinized and
unattainable. This exposure is often made by a man, and the model is
usually an underprivileged
woman. The use of low angle shots,
and
the pose of pride and delight, masks this woman who does not show
herself but an idea. An auspicious idea, maybe even her aspiration,
but not her reality.
On
the contrary, a naked body surprised by another gaze remains
suspended for a moment in a place of truth before deciding to cover,
or to deliberately expose itself by shaping the posture in the
direction of an ideal.
Only
intimacy brings the encounter with the truth of the skin. The absence
of exposure is what allows this encounter. When the naked eye is
blind to itself, it grants its real revelation to the other.
Joana
Lucas
Berlin,
January 2016